Your workshop-lecturer
Alexander S. Wolf
Alexander Wolf is not a man of conventional methods. He finds frontal teaching and theory no longer up to date. The Dictyonomics Institute has therefore developed a seminar form that introduces you to the art of networking in an entertaining and almost playful way. You will see a novel presentation that vividly illustrates Wolf’s examples. A short excerpt from „The Godfather“, for example, throws you into the deep levels of networking right from the start. The seminar is accompanied by practical exercises, where you can immediately try out what you have learned before.
Your workshop-lecturer
Alexander S. Wolf
Alexander Wolf is not a man of conventional methods. He finds frontal teaching and theory no longer up to date. The Dictyonomics Institute has therefore developed a seminar form that introduces you to the art of networking in an entertaining and almost playful way. You will see a novel presentation that vividly illustrates Wolf’s examples. A short excerpt from „The Godfather“, for example, throws you into the deep levels of networking right from the start. The seminar is accompanied by practical exercises, where you can immediately try out what you have learned before.
ALEXANDER WOLF
IS ...
KEYNOTE SPEAKER
At congresses, trade fairs and company celebrations.
WORKSHOP- & SEMINAR LEADER
At universities, in-house networking workshops and seminars for entrepreneurs.
WEB DOCENTENT
In an online networking video course with 23 lessons. Learn networking in snacks and from home.
Consultant
As consultant for relationship management
Alexander Wolf joins a network and advises directly on site.
MODERATOR & MEDIATOR
For public events and in-house change management.
NETWORK EXPERT
After building numerous networks & as head of the Business Club AusserGewöhnlich Berlin.
Networks, seminars, publications...
Vita

Business Club
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.

Online Magazin
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Seit 2010: Hrsg. des Hauptstadt-Magazins zum Business Club.

Öffentliche Diskussion
5-STERNE GESPRÄCHE
2014: Moderation exklusiver Runden mit Persönlichkeiten aus Politik und Wirtschaft.

Mediennetzwerk
MEDIA-LOUNGE
20XX: Organisation & Finanzierung des Creative Industries Hotspots.

Radiosender
KISS FM
20XX: Gründung des ersten Senders, der die LoveParade übertrug.

Veranstaktungskonzept
DIPLOMATIC DANCE
20XX: Konzeption und Durchführung der einzigartigen Veranstaltungsreihe.

Radiosendung
DIPLOMATIC LOUNGE
1998 – 19XX: Moderation von 110 Interviews mit Botschaftern.

Studenten-Schulung
HTW BERLIN & BEUTH HOCHSCHULE
Seit 2013: Networking-Seminare an Berliner Hochschulen.

Autor
DICTONOMIE-BÜCHER
Seit 2013: Autor von 4 Büchern rund um den Aufbau eines Beziehungs-Netzwerks.

TV Talk
SKY CLUB TV
20XX: Moderation eines Weltstadttalks mit Berlin-Visionären auf tv berlin.

Wirtschaftsmesse
DT. UNTERNEHMERTAGE
2000: Neukonzeption. U.a. verantwortlich für „Gründerchampions“.

Botschafts-Ereignisse
CIRCLES OF EXCELLENCE
20XX – 20XX: Organisation von 200 Nationalfeiertagen, -Empfängen u.v.m.

Hauptstadtkampagne
WELCOME HOME
1998-2000: Konzeption der Berlin-Begrüßung von ausländischen Vertretungen.

Business Club
BOTSCHAFT VON BERLIN
19XX – 19XX: Gründung des internationalen Netzwerkes im 6. Stock der IHK.

Unternehmer-Seminare
WEITERBILDUNGS- PROGRAMME
Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.

Inhouse Workshops
BANKEN & KONZERNE
Seit 2013: Mitarbeiter und Führungskräfte-Workshops. »Referenzen

Kulturveranstaltungen
CLUBCOMMISSION
20XX: Engagement in der Gemeinschaft unabhängiger Kulturveranstalter.

Botschafter-Netzwerk
AMBASSADORS CLUB
20XX-20XX: Aufbau des Netzwerks für ausländische Repräsentanten.

Reisesendung
TERRA EINS
20XX: Radio-Moderation mit Botschaftergespräch.

Netzwerk
KULTURATTACHÉ-VERBAND
19XX-19XX: Leitung der Kommunikationsabteilungen von 80 Botschaften.

Magazin
CAPITAL CONTACTS
2002 – 2009: Hrsg. des Hochglanzmagazins mit neuem, edlen Berlin-Stil.
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AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
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HTW BERLIN & BEUTH HOCHSCHULE
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Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.
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BANKEN & KONZERNE
Seit 2013: Mitarbeiter und Führungskräfte-Workshops. »Referenzen
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20XX – 20XX: Organisation von 200 Nationalfeiertagen, -Empfängen u.v.m.
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Netzwerk
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19XX-19XX: Leitung der Kommunikationsabteilungen von 80 Botschaften.
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CAPITAL CONTACTS
2002 – 2009: Hrsg. des Hochglanzmagazins mit neuem, edlen Berlin-Stil.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Seit 2013: Networking-Seminare an Berliner Hochschulen.
Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Alexander s. Wolf
in Interview
Alexander S. Wolf
in interview
In today’s understanding, „networking“ is the typical American-inspired running around, making quick contacts, hectically handing out business cards, „making small talk“. I have been doing this for years and now I am quite allergic to it.
Yes, of course. But most people believe that this is hunting. But it is rather agriculture. Thanks to Facebook, Xing, LinkedIn and our constant accessibility with our cell phones, we now believe we need to make more and more contacts as quickly as possible – whoever has the most friends wins the race. But that is complete nonsense. The good old saying that less is more is especially true for networking
No, not at all! It is not the quantity that matters. Otherwise India with its 1.2 billion inhabitants would be more successful than Germany with its 80 million. But although we don’t even have 8% of India’s population, we generate twice as much as the Indians. And the gross domestic product per capita is even ten times as high as there. So size does not matter after all.
It all depends on how they want to live their lives. But to answer you: do you know the Dunbar number?
Robin Dunbar is a British scientist. He found that we have spent much of our modern evolutionary development in communities of 150 people or less. The first villages we lived in from 6000 B.C. had between 120 and 150 inhabitants. Dunbar compared this to the numbers of British villages in the Middle Ages. Here, too, the 150 appears again and again. Today we know that organizations up to the number of 150 can still be managed without large hierarchies, because the members can still be in common, personal relationships with each other. The Roman Empire built on its legions. The legions in turn were built on the manipulators. One Manipel consisted of 150 people with support personnel. To make a long story short: Your network should not have more than 150 contacts. But these should be resilient relationships.
It is as simple as that. But there is one more decisive point: Simply dealing with each other is not enough. Otherwise the poor homeless people at Kottbusser Tor would be a successful network. Because they are busy with each other all day long. No, simply spending time together is not enough. You have to make an effort to form a productive community of values.
This is a group of people who share common values and actively communicate them. „Productive“ means that these people do something with and for each other. Drinking beer together and watching the sunset is not yet a network.
What else do you want to talk about? About the weather? The more you show others what makes you tick, the more you give others the opportunity to connect with you. I’d rather talk to you about the big issues than about whether the buffet is good or not.
Exactly. It is not for nothing that Germany is so successful. Learning from medium-sized companies means learning to win.