Your workshop-lecturer

Alexander S. Wolf

Alexander Wolf is not a man of conventional methods. He finds frontal teaching and theory no longer up to date. The Dictyonomics Institute has therefore developed a seminar form that introduces you to the art of networking in an entertaining and almost playful way. You will see a novel presentation that vividly illustrates Wolf’s examples. A short excerpt from „The Godfather“, for example, throws you into the deep levels of networking right from the start. The seminar is accompanied by practical exercises, where you can immediately try out what you have learned before.

Your workshop-lecturer

Alexander S. Wolf

Alexander Wolf is not a man of conventional methods. He finds frontal teaching and theory no longer up to date. The Dictyonomics Institute has therefore developed a seminar form that introduces you to the art of networking in an entertaining and almost playful way. You will see a novel presentation that vividly illustrates Wolf’s examples. A short excerpt from „The Godfather“, for example, throws you into the deep levels of networking right from the start. The seminar is accompanied by practical exercises, where you can immediately try out what you have learned before.

ALEXANDER WOLF

IS ...

KEYNOTE SPEAKER

At congresses, trade fairs and company celebrations.

WORKSHOP- & SEMINAR LEADER

At universities, in-house networking workshops and seminars for entrepreneurs.

WEB DOCENTENT

In an online networking video course with 23 lessons. Learn networking in snacks and from home.

Consultant

As consultant for relationship management 
Alexander Wolf joins a network and advises directly on site.

MODERATOR & MEDIATOR

For public events and in-house change management.

NETWORK EXPERT

After building numerous networks & as head of the Business Club AusserGewöhnlich Berlin.

KEYNOTE SPEAKER
At congresses, trade fairs and company celebrations.
WORKSHOP- & SEMINAR LEADER
At universities, in-house networking workshops and seminars for entrepreneurs.
WEB DOCENTENT
In an online networking video course with 23 lessons. Learn networking in snacks and from home.
ADVISOR
As a consultant for relationship management, Alexander Wolf joins a network and advises directly on site.
MODERATOR & MEDIATOR
For public events and in-house change management.
NETZWERK-EXPERT
After building numerous networks & as head of the Business Club AusserGewöhnlich Berlin.
Voriger
Nächster

Networks, seminars, publications...

Vita

Business Club

AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN

Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.

Online Magazin

AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN

Seit 2010: Hrsg. des Hauptstadt-Magazins zum Business Club.

Öffentliche Diskussion

5-STERNE GESPRÄCHE

2014: Moderation exklusiver Runden mit Persönlichkeiten aus Politik und Wirtschaft.

Mediennetzwerk

MEDIA-LOUNGE

20XX: Organisation & Finanzierung des Creative Industries Hotspots.

Radiosender

KISS FM

20XX: Gründung des ersten Senders, der die LoveParade übertrug.

Veranstaktungskonzept

DIPLOMATIC DANCE

20XX: Konzeption und Durchführung der einzigartigen Veranstaltungsreihe.

Radiosendung

DIPLOMATIC LOUNGE

1998 – 19XX: Moderation von 110 Interviews mit Botschaftern.

Studenten-Schulung

HTW BERLIN & BEUTH HOCHSCHULE

Seit 2013: Networking-Seminare an Berliner Hochschulen.

Autor

DICTONOMIE-BÜCHER

Seit 2013: Autor von 4 Büchern rund um den Aufbau eines Beziehungs-Netzwerks.

TV Talk

SKY CLUB TV

20XX: Moderation eines Weltstadttalks mit Berlin-Visionären auf tv berlin.

Wirtschaftsmesse

DT. UNTERNEHMERTAGE

2000: Neukonzeption. U.a. verantwortlich für „Gründerchampions“.

Botschafts-Ereignisse

CIRCLES OF EXCELLENCE

20XX – 20XX: Organisation von 200 Nationalfeiertagen, -Empfängen u.v.m.

Hauptstadtkampagne

WELCOME HOME

1998-2000: Konzeption der Berlin-Begrüßung von ausländischen Vertretungen.

Business Club

BOTSCHAFT VON BERLIN

19XX – 19XX: Gründung des internationalen Netzwerkes im 6. Stock der IHK.

Unternehmer-Seminare

WEITERBILDUNGS- PROGRAMME

Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.

Inhouse Workshops

BANKEN & KONZERNE

Seit 2013: Mitarbeiter und Führungskräfte-Workshops. »Referenzen

Kulturveranstaltungen

CLUBCOMMISSION

20XX: Engagement in der Gemeinschaft unabhängiger Kulturveranstalter.

Botschafter-Netzwerk

AMBASSADORS CLUB

20XX-20XX: Aufbau des Netzwerks für ausländische Repräsentanten.

Reisesendung

TERRA EINS

20XX: Radio-Moderation mit Botschaftergespräch.

Netzwerk

KULTURATTACHÉ-VERBAND

19XX-19XX: Leitung der Kommunikationsabteilungen von 80 Botschaften.

Magazin

CAPITAL CONTACTS

2002 – 2009: Hrsg. des Hochglanzmagazins mit neuem, edlen Berlin-Stil.

Networks, seminars, publications...

Vita

Business Club

AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN

Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.

Studenten-Schulung

HTW BERLIN & BEUTH HOCHSCHULE

Seit 2013: Networking-Seminare an Berliner Hochschulen.

Unternehmer-Seminare

WEITERBILDUNGS- PROGRAMME

Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.

Online Magazin

AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN

Seit 2010: Hrsg. des Hauptstadt-Magazins zum Business Club.

Autor

DICTONOMIE-BÜCHER

Seit 2013: Autor von 4 Büchern rund um den Aufbau eines Beziehungs-Netzwerks.

Inhouse Workshops

BANKEN & KONZERNE

Seit 2013: Mitarbeiter und Führungskräfte-Workshops. »Referenzen

Öffentliche Diskussion

5-STERNE GESPRÄCHE

2014: Moderation exklusiver Runden mit Persönlichkeiten aus Politik und Wirtschaft.

TV Talk

SKY CLUB TV

20XX: Moderation eines Weltstadttalks mit Berlin-Visionären auf tv berlin.

Kulturveranstaltungen

CLUBCOMMISSION

20XX: Engagement in der Gemeinschaft unabhängiger Kulturveranstalter.

Mediennetzwerk

MEDIA-LOUNGE

20XX: Organisation & Finanzierung des Creative Industries Hotspots.

Wirtschaftsmesse

DT. UNTERNEHMERTAGE

2000: Neukonzeption. U.a. verantwortlich für „Gründerchampions“.

Botschafter-Netzwerk

AMBASSADORS CLUB

20XX-20XX: Aufbau des Netzwerks für ausländische Repräsentanten.

Radiosender

KISS FM

20XX: Gründung des ersten Senders, der die LoveParade übertrug.

Botschafts-Ereignisse

CIRCLES OF EXCELLENCE

20XX – 20XX: Organisation von 200 Nationalfeiertagen, -Empfängen u.v.m.

Reisesendung

TERRA EINS

20XX: Radio-Moderation mit Botschaftergespräch.

Veranstaktungskonzept

DIPLOMATIC DANCE

20XX: Konzeption und Durchführung der einzigartigen Veranstaltungsreihe.

Hauptstadtkampagne

WELCOME HOME

1998-2000: Konzeption der Berlin-Begrüßung von ausländischen Vertretungen.

Netzwerk

KULTURATTACHÉ-VERBAND

19XX-19XX: Leitung der Kommunikationsabteilungen von 80 Botschaften.

Radiosendung

DIPLOMATIC LOUNGE

1998 – 19XX: Moderation von 110 Interviews mit Botschaftern.

Business Club

BOTSCHAFT VON BERLIN

19XX – 19XX: Gründung des internationalen Netzwerkes im 6. Stock der IHK.

Magazin

CAPITAL CONTACTS

2002 – 2009: Hrsg. des Hochglanzmagazins mit neuem, edlen Berlin-Stil.

AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
HTW BERLIN & BEUTH HOCHSCHULE
Studenten-Schulung
Seit 2013: Networking-Seminare an Berliner Hochschulen.
WEITERBILDUNGS- PROGRAMME
Unternehmer-Seminare
Seit 2012: Mehrstündige oder ganztägige offene Seminare.
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
AUSSERGEWÖHNLICH BERLIN
Business Club
Seit 2010: Geschäftsführer des innovativen Berliner Netzwerks.
Voriger
Nächster

Alexander s. Wolf

in Interview

Alexander S. Wolf

in interview

In today’s understanding, „networking“ is the typical American-inspired running around, making quick contacts, hectically handing out business cards, „making small talk“. I have been doing this for years and now I am quite allergic to it.

Yes, of course. But most people believe that this is hunting. But it is rather agriculture. Thanks to Facebook, Xing, LinkedIn and our constant accessibility with our cell phones, we now believe we need to make more and more contacts as quickly as possible – whoever has the most friends wins the race. But that is complete nonsense. The good old saying that less is more is especially true for networking

No, not at all! It is not the quantity that matters. Otherwise India with its 1.2 billion inhabitants would be more successful than Germany with its 80 million. But although we don’t even have 8% of India’s population, we generate twice as much as the Indians. And the gross domestic product per capita is even ten times as high as there. So size does not matter after all.

It all depends on how they want to live their lives. But to answer you: do you know the Dunbar number?

Robin Dunbar is a British scientist. He found that we have spent much of our modern evolutionary development in communities of 150 people or less. The first villages we lived in from 6000 B.C. had between 120 and 150 inhabitants. Dunbar compared this to the numbers of British villages in the Middle Ages. Here, too, the 150 appears again and again. Today we know that organizations up to the number of 150 can still be managed without large hierarchies, because the members can still be in common, personal relationships with each other. The Roman Empire built on its legions. The legions in turn were built on the manipulators. One Manipel consisted of 150 people with support personnel. To make a long story short: Your network should not have more than 150 contacts. But these should be resilient relationships.

It is as simple as that. But there is one more decisive point: Simply dealing with each other is not enough. Otherwise the poor homeless people at Kottbusser Tor would be a successful network. Because they are busy with each other all day long. No, simply spending time together is not enough. You have to make an effort to form a productive community of values.

This is a group of people who share common values and actively communicate them. „Productive“ means that these people do something with and for each other. Drinking beer together and watching the sunset is not yet a network.

What else do you want to talk about? About the weather? The more you show others what makes you tick, the more you give others the opportunity to connect with you. I’d rather talk to you about the big issues than about whether the buffet is good or not.

Exactly. It is not for nothing that Germany is so successful. Learning from medium-sized companies means learning to win.